lördag, januari 13, 2007

2 veckor gamla nyårskarameller

nostalgipåseNär det nya året nu snart har nått en ålder av två veckor är det hög tid att presentera 2006 i listform. För det ska man ju göra. Lista det bästa, det sämsta och det som gjorde det förflutna året till något alldeles extra. Med hjälp av siffrornas rangordnande hjälp skall saker utvärderas, hyllas eller bespottas, ibland från 100 ned till 1 om listan är ambitiös på riktigt. Hur ens lista än ser ut kommer det dock alltid att finnas de som inte håller med. För att bespara mig själv slit och spe väljer jag att istället för att utse de bästa låtarna, albumen, böckerna, filmerna, personerna, tankarna, maträtterna eller idiotreklamerna, att ge 2006 års nyårskarameller i en annan form. Men siffrorna tänker jag behålla.

Här är min 007-punktiga nyårsrelaterade lista i fri ordning:

100 låtar har Pitchfork listat i sin ”Top 100 Tracks of 2006”-lista. Mycket skräp på den listan. Mest intressant med listan är (utöver det förhållandevis stora antalet svenska artister på väldigt höga placeringar) att den bevisar att 2006 var året då de gratis och tidigare bannlysta mp3-filerna hittat tillbaka till http-världen. De allra flesta låtarna på listan går nämligen att ladda ned direkt från sidan, precis som i musikfilernas ungdomsdagar.

1000-tals fler sidor skönlitteratur än tidigare år tog jag mig igenom 2006. Ingenting har varit särskilt nytt. Ingenting har varit riktigt dåligt. Det säger inte allt, men nog något, om dagens litteratur.

151 långfilmer sågs av mig för första gången 2006. Åtminstone är det så många jag minns att jag sett. Vilken som var bäst? Sådana listor är det inte mitt arbete att sammanställa. Tjata lite på Moocko istället så kanske han orkar publicera sin snart!

340 gånger lyssnade jag på pianoversionen av Yann Tiersens La Valse D'Amélie på min iPod. Denna låt vann 2006 års mest spelade i iPodsammanhang. På andra plats, med 337 spelningar, kom New Orders Age of Consent. På tredje till femte kom sedan (med ca 300 spelningar var) Depeche Mode, Kent och The Jesus and Mary Chain.

8 stycken filmer var allt jag köpte 2006. Det är ett rekordlågt antal. Såg dock över dubbelt så många filmer på bio, vilket är en klen men ändå existerande tröst.

2 stycken goda samariter gick under nyårsnatten sin vingliga gång på Söderns höjder och bjöd alla törstande på vin från sin magiska vinlåda. Efter att ha fyllt ens glas och önskat ett gott nytt år försvann de sedan vidare in i natten. Två personer som gjorde skillnad.

20-30 personer förvandlade under nyårsnatten Blå linjen till en rökig och högljudd nattklubb à la pre juni 2005. Med sång och livsglädje drack och rökte man som om det inte fanns någon morgondag. Ett synnerligen ovanligt, oväntat och olagligt tåg och ändå så otyglat oskyldigt. Ett gott avslut och en god start.


The Osk har bloggat ut det gamla året.
Nu kan 2007 få komma på riktigt!

Inga kommentarer: