tisdag, mars 13, 2007

Fett och fibrer i samma pizza.

Ännu en tvivelaktig reklam har nått ut till svenska folket. Är jag upprörd? Är jag förkrossad? Är jag förvånad? Nej. Skrattar jag högt för mig själv för att sedan sucka och skaka på huvudet? Javisst.

Jag är osäker på den exakta formuleringen eller ens vilket märke det är på produkten (redan detta talar om en dålig reklam, men det är ju en annan historia), så för att inte bli anklagad för felcitering så nöjer jag mig med att ställa några frågor. Men först beskrivning av reklamen: två coola kids talar med en modersfigur via någon ny tuff kommunikationsapparatur som innehåller kiselchips, jag tror att det är någon frän chatt av något slag. Modersfiguren avslöjar för de coola kidsen att det finns en viss sorts pizza avsedd för uppvärmning i mikrovågsugn gömd någonstans i byggnaden, varpå de övercoola kidsen rusar upp för att kasta sig över maten. Det sker ett litet klipp och scenbyte och sedan äter de supercoola kidsen sina pizzabitar. Någonstans här presenteras produkten något närmare och en av de übercoola kidsen (killen, dvs ledaren) säger något i stil med att pizzan innehåller ”fett med fibrer”.
The End.


Inget fel med detta, tycker ni nu kanske. Eller? Här är i alla fall mina undringar:

1. Varför är de superduperultracoola kidsen inte alls coola?

2. Är reklamen riktad till förälderfigurer som helst undviker djupare social och närmre kontakt med barnen än vad den elektroniska metoden ger?

3. Nämns fiberinnehållet i pizzan för att ge förälderfiguren i fråga 2 lite bättre samvete; ”jag kanske inte tycker om att vara med mina barn, men jag köper åtminstone mat som nästan är nyttig”?

4. Är den coola killens replik: ”fett med fibrer” verklig?

För om han verkligen säger ”fett med fibrer”, vad menar han då egentligen? Vad menar reklammakarna? Tänkte de sig att de kunde tala till alla coola ungdomar ute i landet genom att använda ”deras” språk, dvs. förstärkningsordet ”fett”? Är inte det uttrycket på väg att dö ut bland den porträtterade åldersgruppen, just för att det använts så flitigt av äldre generationer i försök att härma det ungdomliga talet? Är det verkligen så smart att ytterligare associera ”pizza” med ”fett”? Dessa ord har ju redan en ganska så tydlig sammankoppling och är det inte just denna sammankoppling som reklamen i övrigt försöker bryta sig fri från? Eller är det frågan om ett riktigt genidrag från reklammakarna? Är det frågan om att dölja en sanning bakom en annan sanning? Istället för att säga att pizzan är nyttig, vilket inte vore helt sant, säger de att den innehåller ”fett med fibrer” och de har då både varit spjuveraktigt ungdomliga och fått med två av huvudingredienserna i en klämmig slogan. För är det inte så att även om brödet är fiberberikat är det lika mycket fett inblandat i det hela? Är det inte så att denna pizza mest består av fett och fibrer? Och då har de ju talat sanning, samtidigt som de för de coola kidsen och deras förälderfigurer bakom ljuset: jackpot!

Tidigare succéer:

Kaffe med mjölk
- för dig som vill mjäka till det goda.

Korv med bröd
- för dig som är för hård för att använda kniv.

Nu finns även:

Fett med fibrer!
- för dig som vill ha lite tuggmotstånd till ditt fett.

1 kommentar:

Anonym sa...

ÄNTLIGEN !!
Så som jag har väntat på något slags medmänskligt skri av missnöje över denna reklam !
Äntligen någon som tar upp det vi alla andra har velat ta upp, men inte orkat av olika anledningar.
Kan det här kanske vara början på slutet för reklamens intrång i den svenska mediavärlden?