onsdag, februari 07, 2007

The Information Superhighway – A Lecture in Nerdology

1970-talets början innebar början för Text-TV i Storbritannien och var då en världsnyhet. Det var kanske inte så supersnyggt, men det fyllde sin funktion. Och som bilden avslöjar är väl den enda egentliga skillnaden mot dagens version att tre-fyra färger har lagts till under åren.

1979 får Sverige Text-TV genom Sveriges television. Till en början krävdes en extern mottagare men så småningom blev det standard med inbyggd mottagare i TV-apparaten – och sedan har utvecklingen mest stått stilla för vad Text-TV förmår.

1983 blir TCP/IP protokollet obligatoriskt och standardiserar de påbörjade nätverken som en dag skall komma att bli kända som ”Internet”.

1991 blir World Wide Web "officiellt" öppet för allmänheten.

1992 myntar Jean Armour Polly begreppet ”att surfa på Internet” (dock naturligtvis på engelska).

1993 skriver New York Times: “One of the technologies Vice President Al Gore is pushing is the information superhighway, which will link everyone at home or office to everything else—movies and television shows, shopping services, electronic mail and huge collections of data."

14 år senare har ”Internet”, ”Cyberspace” och ”World Wide Web” den självklara förstaplatsen när det gäller informationsutbyte och informationsflöde. Den vision av ”the information superhighway” som Gore trodde på 1993 blev till sanning och inget tycks kunna stoppa denna utveckling.

Om inte
TV3 får bestämma, vill säga. 2007, dryga 30 år efter att Text-TV syntes för första gången, börjar hårdlanseringen i flera av Viasats kanaler. Reklamfilmen visar upp den underbara värld som enbart(?) Text-TV kan erbjuda. Och TV3 Text är svaret på alla frågor. Är du hungrig? Kolla på Text-TV! Är du ensam? Kolla på Text-TV! Är du uttråkad? Kolla på Text-TV! Är du kåt? Kolla på Text-TV! Vill du ha ut något mer av ditt liv än att timme efter timme slöa framför din TV? Kolla på Text-TV, för guds skull, kolla på Text-TV!

För TV3 bryr sig inte om de senaste årtiondenas framsteg inom informationsförmedling. TV3 bryr sig inte om att en hel del människor börjar ha Internetuppkopplingar även i vardagsrummet eller på mobilen som ligger bredvid fjärrkontrollen till TV:n. TV3 presenterar Text-TV som om det vore århundrades största nyhet och frälsning. Och kanske att det är så? Döm själva.

"Alla har ett favoritnummer - vilket är ditt?" säger speakerrösten och det är något av en slogan och själva essensen i reklamen. Tänk vad praktiskt att bara skriva in ett tre-siffrigt nummer istället för att skriva in långa komplicerade adresser som "sf.se" när man vill se vad som går på bio eller "sl.se" när man vill veta när bussen går. Och se bara på bilden här nedan den enorma utveckling som skett från den 9 januari 1975 till den 7 februari 2007 inom Text-TV-branschen! Uppmärksamma även gärna vad som får störst plats och mest skrikiga färger. Precis. "Myshörnan". Alla tjejer älskar den! Det är därför de får ringa gratis...

2 kommentarer:

Moocko sa...

Man kunde ju åtminstone ha hoppats på en LITE flashigare design. Nog för att det inte går att göra text-TV hur snyggt som helst (eller?), men det ser ju ut som att TV3 siktat mot botten snarare än toppen.

osk. sa...

Det är inget fel på Text-TV och det har visat sig vara säkrare i krissituationer för att få ut information (typ 11 september när många webbaserade nyhetssidor dog helt av överbelastning). Men det är störigt att ge intrycket av att vara det senaste, coolaste och bästa någonsin när det inte är någonting av detta!